E – fakture – podzakonska akta

Elektronske Fakture

Pored Zakona o elektronskom fakturisanju, ovu oblast će od 1. januara 2022. regulisati i bliže uređivati još i sledeći usvojeni podzakonski akti:

  1. Pravilnik o elementima elektronske fakture, formi i načinu dostave prateće i druge dokumentacije kroz sistem elektronskih faktura, načinu i postupku elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatu vrednost u sistemu elektronskih faktura i načinu primene standarda elektronskog fakturisanja (Pravilnik o elementima e-fakture) – Ovaj Pravilnik propisuje:
  • minimalan sadržaj elektronske fakture neophodan za njeno procesuiranje kroz sistem elektronskih faktura iz člana 5. Zakona o elektronskom fakturisanju (“Službeni glasnik RS”, broj 44/2021),
  • slučajevi u kojima pojedini elementi elektronske fakture mogu biti izostavljeni,
  • slučajevi u kojima je predviđena obaveza iskazivanja dodatnih elemenata, na osnovu drugih propisa kojima se uređuje izdavanje određenih vrsta faktura,
  • forma i način dostave prateće i druge dokumentacije kroz sistem elektronskih faktura,
  • način i postupak elektronskog evidentiranja obračuna PDV-a u sistemu elektronskih faktura i
  • način primene standarda elektronskog fakturisanja.

Unos podataka koje sadrži elektronska faktura vrši se u skladu sa internim tehničkim uputstvom, koje se objavljuje na internet stranici Ministarstva finansija i koje sadrži tehnička objašnjenja za rad u sistemu;

  1. Pravilnik o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura (Pravilnik o registrovanju za pristup sistemu elektronskih faktura) – Ovim Pravilnikom propisuju se:
  • način i postupak registrovanja za pristup sistemu elektronskih faktura,
  • način pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura, kao i
  • način korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura.

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku registrovanja faktura, odnosno drugih zahteva za isplatu, kao i načinu vođenja i sadržaju centralnog registra faktura (“Službeni glasnik RS” br. 7/2018, 59/2018 i 8/2019). Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku registrovanja, evidentiranja i dostavljanja elektronskih faktura, formatu elektronskih faktura, kao i o načinu i postupku prihvatanja i odbijanja elektronskih faktura (“Službeni glasnik RS”, broj 87/2020);

  1. Uredba o uslovima i načinu korišćenja sistema za upravljanje fakturama – Ovom Uredbom uređuju se uslovi i način korišćenja sistema za upravljanje fakturama.

Elektronske fakture izdate u okviru transakcija koje uključuju dužnika koji je subjekt javnog sektora koji ima više nivoa saglasnosti i koji ne poseduje svoj sistem ili deo sistema za upravljanje fakturama mogu da se primaju preko sistema za upravljanje fakturama koji predstavlja veb aplikaciju koju uspostavlja i kojom upravlja odgovarajuća služba Vlade.

Registracija za pristup i korišćenje sistema za upravljanje fakturama vrši se u skladu sa odredbama Zakona o elektronskom fakturisanju (“Službeni glasnik RS”, broj 44/2021 – u daljem tekstu: Zakon) i internim tehničkim uputstvom koje se objavljuje na internet stranici Ministarstva finansija i koje sadrži tehnička objašnjenja za rad u sistemu.

Prijava na sistem za upravljanje fakturama vrši se preko veb portala “Sistem za upravljanje fakturama” najmanje šemom srednjeg nivoa pouzdanosti elektronske identifikacije.

Svaka izmena u statusu elektronske fakture u sistemu za upravljanje fakturama se automatski prenosi u sistem elektronskih faktura. U slučaju neusaglašenosti podataka o statusu elektronske fakture, podatak o statusu elektronske fakture iz sistema elektronskih faktura će se smatrati verodostojnim;

  1. Pravilnik o načinu postupanja Centralnog informacionog posrednika (Pravilnik o načinu postupanja CIP-a)Centralni informacioni posrednik je nadležna jedinica, u okviru Ministarstva finansija, koja vodi Registar informacionih posrednika, upravlja sistemom elektronskih faktura i odgovorna je za njegovo funkcionisanje. Centralni informacioni posrednik vodi Registar informacionih posrednika koji su dobili saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija. Informacioni posrednik je pravno lice koga, posle dobijene saglasnosti Ministarstva, subjekt privatnog sektora može, u skladu sa ugovorom angažovati za usluge izdavanja, evidentiranja, obrade, slanja, primanja i čuvanja elektronskih faktura i prateće dokumentacije. Subjekt javnog i privatnog sektora poslove u vezi sa izdavanjem, slanjem i primanjem elektronskih faktura može da poveri informacionom posredniku, a subjekt privatnog sektora i čuvanje elektronskih faktura može da poveri informacionom posredniku;
  2. Uredba o postupku i uslovima za davanje i oduzimanje saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika – Za obavljanje poslova informacionog posrednika neophodna je saglasnost Ministarstva finansija, za čije se dobijanje zahtev podnosi elektronskim putem.

Između ostalog je propisano da informacioni posrednik može biti samo pravno lice registrovano u Srbiji, koje na dan podnošenja zahteva nema dospele a neplaćene obaveze za javne prihode, i nije pravosnažno osuđeno za krivično delo, i da je obezbedilo odgovarajuću garanciju (najmanje 5.000.000 evra) za štetu nastalu vršenjem poslova informacionog posrednika.

Saglasnost Ministarstva finansija dobija se najviše na period od 24 meseca.

Propisani su slučajevi u kojima Ministarstvo finansija rešenjem može oduzeti saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika.

U slučaju prestanka obavljanja poslova informacionog posrednika, njegovi korisnici po automatizmu prelaze na neposredan pristup sistemu elektronskih faktura (osim ukoliko prethodno nisu prešli na korišćenje drugog informacionog posrednika);

  1. Uredba o uslovima i načinu čuvanja i stavljanja na uvid elektronskih faktura i načinu obezbeđivanja verodostojnosti i integriteta sadržine faktura u papirnom obliku – Ovom Uredbom se uređuju:
  • uslovi i način čuvanja elektronskih faktura,
  • uslovi i način stavljanja na uvid elektronskih faktura na osnovu zahteva nadležnog organa, kao i
  • način obezbeđivanja verodostojnosti i integriteta sadržine fakture u papirnom obliku.

Čuvanje, pretraživanje i preuzimanje elektronskih faktura vrši se u skladu sa internim tehničkim uputstvom koje se objavljuje na internet stranici Ministarstva finansija i koje sadrži tehnička objašnjenja za rad u sistemu.

Stavljanje na uvid elektronskih faktura vrši se u skladu sa internim tehničkim uputstvom.